Урок 1 «Я хочу , чтобы мама была счастливой и здоровой

  (5 класс)

LESSON  “  I  WANT MY MOTHER TO BE HAPPY AND HEALTHY”

1.  WARMING UP ACTIVITY .

—  Glad to meet you! Before speaking about our lesson , tell me please who is the dearest person for you? – Yes, our mothers. Do you know about your mothers everything? Do you love your mother? How old is she? What is she? What is her hobby? Do you want your mother to be happy, healthy, and always young ? Can you tell about your mother in English? Of course, It’s difficult. Today your aim is to answer the question and make up a dialogue:  How can you make your mother be happy, healthy and glad?

2. Look through these expressions and repeat after me ( twice) ( фонетическая зарядка)

Ask each  other and choose your answer : What do you do to make your mother be happy? Please use conversational replies.  

SAMPLE : A: What do you do to make your mother be happy? –

                   B: I can look after my little brother or sister

                   A:    Really? It sounds great.

                   B: What about you?

                   A: As for me I study  well and  do all her tasks:

                   B: me too.

Look through these expressions and choose your own.

  1. I help my grandfather(grandmother) — Я  помогаю бабушке(дедушке)
  2. I listen to her — Я слушаюсь её
  3. I spend free time usefully — Я провожу свободное время полезно
  4. I don’t ride a bike all day long — Я не катаюсь на велосипеде каждый  день
  5. I study  well — Я учусь хорошо
  6. I help her — Я помогаю ей
  7.  I praise her cooking — Я хвалю за её еду                                              
  8. I  come  home in time — Я  прихожу домой вовремя
  9. I don’t play computer games — Я не играю компьютерные игры
  10. Ipraise her new dress — Я хвалю её новое платье
  11. I kiss her — Я целую её
  12. I do all her tasks — Я выполняю все её задания
  13. I share my secrets with her — я делюсь секретами с ней  
  14. I don’t go with my friends to play for a long time -Я не иду с друзьями играть надолго
  15. I give her present on her birthday — я дарю подарок ей на день рождения
  16. I read books instead of watching TV — Я читаю книги вместо того, чтобы смотреть ТВ
  17. I say kind, caressing words — я говорю добрые ласковые слова
  18. I attend different activities — я посещаю различные кружки
  19. I don’t get on her nerves — Я не действую на её нервы (сержу её)
  20. I look after my brother (sister) – Я ухаживаю за моим братом ( сестрой)

2. Now our task is to remember these expressions. Here in your sheet of paper you should match words from English into Russian. Good for you. You like your game “Guess”. (2-3 students).

We divide our group into 2 teams. One team gives English variants, another Russian. After that you can change. If you can’t give your right answer you get minus score.

3. I think that you do you best to remember and next you should choose the most important  points from these expressions or add your own and start your speaking with expressions:

То my mind — по-моему

I think — я думаю

In my opinion — по- моему мнению

As for me — что касается меня

I can make my mother  happy and healthy if….  — Я могу сделать маму счастливой и здоровой если…                            

4. Yes , thank you. I’m going to give handouts with other expressions. Let’s pronounce them and answer  the question:

How do you help your mother? 

As for me, I…- что касается меня, я….

What about me….

Pick berries — собирать ягоды

 Do  a room -убирать комнату

Wash linen — стирать белье

Ski,  skating — кататься на лыжах, на коньках

Sleigh — кататься на санках 

Dance at disco — танцевать на дискотеке

 Repair the house — ремонтировать дом

 Grow flowers — выращивать цветы

Sweep the floor — мыть полы

Do shopping — делать покупки

 Wash dishes — мыть посуду

 Peel potatoes — чистить картошку

Knit — вязать

Dust furniture — вытирать пыль с мебели

Ride a bike — кататься на велосипеде

Take cows to watering — вести коров на водопой

Work out of doors — работать на свежем воздухе

Fetch water in pails — приносить воду

Chop firewood — колоть дрова

Mow hay with scythe — косить сено косой

Milk cow — доить коров

Feed cattle — кормить скот

Plant cucumbers — сажать огурцы

Bring lumps of ice — заносить куски льда

5. We know that children don’t obey their mothers. They make her be upset. Of course, our mother can’t  be happy and healthy  if she is often upset.

Choose  or add  points to answer the questions when your mother is angry with you and why?

Use these words:

Firstly, my mother is angry with me if I don’t… – во-первых, моя мама сердится, если я не…

Firstly, my mother is upset with me if I –во-первых, моя мама расстраивается, если я….       Secondly… во -вторыхThen – затем

And the last…- И последнее…                

 A mother can be upset  if  . .. – мама может расстроиться, если….

Their children get bad mark – их дети получают плохую отметку

Their children break her favourite cup – их дети разбивают любимую чашку

Their children don’t ask her permission to do smth – не спрашивают разрешения что –либо сделать

Their children …. ( continue,please)

T — You can say in Russian and I’ll write  in English on the blackboard. Please, write down in your vocabulary. 6.  It’s time to make conclusion, please. Use these words:

Thus, I think…- Таким образом,…

In conclusion, I think… — В заключении,…

We can make my mother to be happy and healthy  if…We must keep our mother healthy and happy because she is …- мы должны сохранить маму  здоровой и счастливой, потому что она…

Tolerant — терпеливая

Kind — добрая

Clever — умная  —

Tender — ласковая

Industrious – трудолюбивая

Responsible – ответственная

Beautiful-красивая

Next time you can add your own opinion and try to remember all these expressions.

6. HOMEWORK

It’would be very good if you write your composition  about your mother .

УРОК 2  «ХАРАКТЕР  ЧЕЛОВЕКА»   ( 7 класс)

1. Речевая зарядка новой лексики ( проводит учитель и 2 консультанта) , затем:

2.  а) Игра – отгадка новых слов

     б) Игра — какая группа запомнила больше слов?

     в) Игра – самый длинный поезд ( из слов)

3. Отгадывание значения слов по рисункам или описанию учителя, затем сопоставление с английского на русский ( matching)

4. Работа с опорными выражениями to my mind, I think, as far as I consider, in my opinion…

5.Ранжирование     а)Ранжирование слов на хорошие черты характера и плохие по группам.     б)Ранжирование слов по степени значимости для каждого

Sample: To my mind, Winnie –Pooh is light-headed ,because he always gets into funny situation. I think, Robin Hood is brave man, because he helped  poor people

    с) Проверка ранжирования ( группы «хорошие черты» сравнивают свои , также и    другая группа.)

    Какие бы черты характера добавили бы к нему? 7. Дом.задание. Найти дополнительно слова о характере человека , объяснить свое ранжирование, рассказать о человеке С хорошим характером, примером для подражания, найти тексты на англ.яз. на родном, русском. или

6. Составление модели  личности c хорошим характером.

8.Рефлексия

Vocabulary list.    
Greedy Жадный kind добрый
selfish эгоистичный honest честный
lazy ленивый industrious трудолюбивый
rude грубый modest скромный
silly, foolish, глупый brave храбрый
malicious злой clever умный
arrogant высокомерный polite вежливый
boastful хвастливый cheerful веселый
lying, untruthful лживый generous щедрый
indifferent равнодушный responsible ответственный
cruel жестокий resolute решительный
reserved замкнутый confident уверенный
revengeful мстительный self- defended самостоятельный
touchy обидчивый just справедливый
ambitious честолюбивый good-natured добродушный
weakling слабовольный * considerate заботливый
tough упрямый tactful тактичный
stern- temper крутой нрав frank откровенный
tactless бестактный firm стойкий
sly хитрый hospitable гостеприимный
carefree беззаботный faithfull преданный
shy застенчивый persistent упорный
light- headed легкомысленный solid твердый
pessimistic         пессимистичный efficient исполнительный

                                                                           purposeful                   целеустремленный

                                                                            educated                              образованный

                                                                            tolerant                                   терпеливый

                                                                            optimistic                         оптимистичный

LESSON 2     “TRAITS  OF CHARACTER”    ( 7th form)

1.WARMING UP ACTIVITY

     Good morning! I’m glad to see you. You look so beautiful today.

( after greeting)   Here,you can see heroes from fairy – tales, films, books and other pictures.

How do you think, what  these pictures, posters are  about? Why do we put them together ? For what?Is Winnie-Pooh kind? Is Baba- Yaga kind or bad woman? Is Robin Hood brave? Etc

  При затруднении перечислить: History, Professions, Hobbies, Fairy – tales, Writers, Traits of character. Yes, we are going to speak about traits of character and our aim is to make up a model of a modern teenager and defend it. Three lessons will help us to do it. Now there are new words, reflecting traits of character.  Let’s repeat after me .(Учитель раздает листочки с новыми словами, затем два учащихся вместо учителя проводят фонетическую зарядку)

2. WORK WITH NEW WORDS.     Let’s try to remember these new words.

— As usual our game “Guess”.( выходит водящий , он про себя загадывает слово из списка /первые 15 слов/, а учащиеся отгадывают. Отгадавший выходит вместо водящего. Вопросы стандартные Is he/ she tolerant …?

— Now let’s divide our group into four teams (12  уч. по 3). Who is the best to remember.(  ( 3 минуты учащиеся записывают слова на листке, затем сдают учителю, который проверяет,кто больше написал.После этого отдает обратно листочки и теперь ребята поочередно из команд произносят слова. Слово второй раз не произносится. Побеждает та команда, которая произнесла последним слово.Прибавляется сумма баллов на листочке.

— Команды на листе составляют поезд.Пишут новые слова цепочкой друг за другом.

3. WHAT DOES IT MEAN?

Do you know what do these words mean? At first we should do our best to guess the meaning of these words. Now listen to me. Everyone knows Baba – Yaga. She is malicious. Yes,злая.A boy who always pushes, kicks girls – he is cruel and rude( жестокий и грубый). Children who don’t say “thank you, please” they are impolite ( невежливые). A person who doesn’t want to give money to help others is greedy (жадный). A person who helps people if they need is generous( щедрый) etc. ( Если ребята затрудняются учитель сама помогает перевести на р\я.Затем раздает листочки, где вразброс написаны слова слева на а/я, а справа р/я. Учащиеся сопоставляя проводят лини к правильному переводу. Проверка: одна группа читает на а/я , а другая на р/я или наоборот)

4. CONVERSATIONAL GAMBITS

I’d like you to characterize heroes from fairy tales, books, films, persons you know(singers, actors, politicians etc.) Here you can see some  samples:

Работа с опорными выражениями to my mind, I think, as far as I consider, in my opinion…

Sample: To my mind, Winnie –Pooh is light-headed ,because he always gets into funny situation. I think, Robin Hood is brave man, because he helped  poor people etc.

5. RANKING  —  Will you take your sheets of  paper. Divide in two groups : good and bad traits.

—  Now lets rank them. What are the best and worst  traits for you? Choose 5 points. Read them and next time be ready to explain why .

( затем учащиеся сравнивают сове ранжирование на плохие и хорошие черты. С похожими собираются в одну группу. Несовпавшие черты обяъясняют. Например, «Хитрый» отнесли к хорошим чертам или к плохим – в современном мире надо быть хитрым. Каждый остается при своем мнении.

6. A   MODERN MAN   It’s time to make up a model of a modern teenager.( Учащиеся схематично рисуют человека и приписывают черты характера.) Добавили слова образованный, экономный, культурный, аккуратный, точный, остроумный, целеустремленный. ( Интерсно составила одно группа кроме хороших черт добавила и отрицательные, объясняя тем, что нет идеальных людей)

7. HOMEWORK.    Your homework is to add our vocabulary if it’s possible. Then explain your ranking. Be ready to tell about the person who has got  good  traits of character. Try to find texts connected with our lesson. Keep in mind that our aim is to make up a model of a modern teenager and defend it.

8. REFLECTION  What was the most difficult for you?  What was interesting for you at this lesson? How can you prepare for the next lesson?

LESSON “ I WANT MY MOTHER TO BE HAPPY AND HEALTHY”

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *